Friday 17 November 2023

TITIK PERTEMUAN ANTARA HASIL KAJIAN SAINS DAN HUKUM ISLAM BERKAITAN DENGAN ARAK

  1. PANDANGAN ISLAM

        Pada peringkat awal, larangan arak itu dengan surah al-Baqarah (2), ayat 219, laitu al-Quran menyatakan, ada orang bertanya kepada Nabi berkenaan arak dan dunia. Al-Quran menyatakan bahawa Nabi disruh beritahu bahawa kedua-dua ini adalah dosa yang besar. Namun, tidak boleh dinafikan bahawa ia ada manfaat kepada manusia. Walau bagaimanapun, dosa kedua-duanya lebih besar berbanding manfaat.

        Justeru, sebilangan sahabat menyatakan bahawa mereka tetap minum arak kerana faktor- manfaatnya, sedangkan sebilangan sahabat yang lain tetap meninggalkan dari minum arak dengan alasan bahawa ia tiada kebaikan di samping minum itu, ada dosa. (Syed Sabiq, Figh al-Sunnah, jld 2, himn 369)


2. PANDANGAN SAINS

        Pengambilan minuman beralkohol yang berterusan terutamanya jika diambil dalam jumiah yang banyak, boleh memberikan kesan toksik kepada organ badan. Kesan toksik alkohol kepada otak boleh menyebabkan gangguan mental seperti kemurungan dan psikosis. Selain itu, alkohol boleh menyebabkan sirosis hat dan kegagalan fungsi hai, kegagalan jantung, gastritis, user, radang pankreas dan kanser saluran oro-farink (mulut dan tekak). Sema ini merupakan antara komplikasi atau kesan jangka panjang kemudaratan kesihatan alkohol. Kematian pra-matang bole berlaku akibat kegagalan fungi organ badan ini.

        Kematian mengejut juga boleh sekiranya alkohol diambil dalam jumlah yang terlalu banyak dalam satu-satu masa, sehingga paras alkohol darah terlalu tinggi yang boleh menyebabkan keracunan atau ganggu sistem pernafasan.

No comments:

Post a Comment

PENGENALAN

  NAMA:MUHAMMAD HARITHSS BIN SHAHRIL NO MATRIK: 04DEE21F1044 NAMA:ADLI HAQIMI BIN HANIZAN NO MATRIK: 04DEE21F1026 NAMA:HAIKAL AIZAT BIN HASS...